Internkommunikation på sociala medier

I boken Marknadsföring och kommunikation i sociala medier tar författaren Lena Carlsson upp en rad användningsområden gällande intern kommunikation i sociala medier. Bland annat nämner Carlsson en intern blogg där olika avdelningar kan skriva om sitt dagliga arbete i syfte att stärka den interna sammanhållningen, att en ”osynlig” VD blir mer synlig genom en blogg eller ett twitterkonto, att röriga projekt kan styras upp med hjälp av en wiki och att medarbetarna känner sig mer delaktiga i arbetet genom att få en möjlighet att vara en del av internkommunikationen. (Carlsson 2009:74)

Jag har praktiserat och arbetat på två kommunikationsavdelningar. Det ena företaget hade en internwiki där tanken var att samtliga avdelningar skulle uppdatera nyheter och innehåll för just deras sida men det fungerade dåligt och i slutändan var det nästan bara kommunikationsavdelningen som höll wikin vid liv. På det företag jag arbetar nu finns ingen wiki men ett intranät som uppdateras av kommunikationsavdelningen och ett internt nyhetsbrev som utkommer varannan vecka. Jag tror de flesta människor i arbetslivet, oavsett position, vill ta del av företagsnyheter i någon form.

Inget av de både företagen där jag praktiserat/arbetat använder Facebook som internkanal. Men vad är det som säger att sociala medier inte skulle kunna ta över wikins roll i företaget? En studie som forskare på Mittuniversitetet genomförde på företag som använder sociala medier i sin internkommunikation visade på större aktivitet bland de anställda, ökat engagemang tack vare en bättre informationsspridning, ökad kunskap om andra avdelningar som underlättade samarbeten och att de anställda hade enklare att ta kontakt med varandra (Gustafsson 2014).  

Men det finns såklart även nackdelar med förfarandet som att vara inloggad på sociala medier lätt kan locka till privat konsumtion och även juridiska frågor gällande inlägg som postas på t.ex. Facebook. Som Lena Carlsson skriver är det viktigt att ha tydliga direktiv för sociala medier-användning i företaget (Carlsson 2009:183) och här tror jag att de flesta företag har en del att arbeta med gällande policys, bland annat vad de anställda kan skriva på sina privata konton i en tid där vi allt mer förknippas med vårt yrke och gärna skyltar med vår position och det företag vi arbetar för.

Ett delikat ämne som kan få stora konsekvenser när något går fel.  Ett exempel på det är PR-chefen Justine Sacco från teknikföretaget InterActive Corp som inför en flygning till Sydafrika uttryckte sig klumpigt och rasistiskt i en tweet. Reaktionerna blev starka och Sacco blev av med sitt toppjobb (Pilkington, 2013).

 Källförteckning

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: