Kony, Skäringer och Sainsbury´s

Brian Solis och Deirdre Breakenridge menar att vi gått från organisationsstyrd kommunikation till individstyrd kommunikation. Individer grupperar sig och utgör tillsammans en massa, ”public” som kommunikations- och PR-folk måste ta hänsyn till eftersom en relativt liten grupp kan få stort genomslag via sociala medier (Solis och Breakenridge 2009).

Det kanske mest kända exemplet på spridning av budskap via sociala medier är Kony2012. Aldrig tidigare har en film setts så många gånger på så kort tid. Invisible Childrens film om krigsherren och despoten Joseph Kony fick en enorm spridning, mycket tack vare de celebriteter som tog till sig materialet och gladeligen spred det.  Bland andra Justin Bieber, Oprah Winfrey och Alec Baldwin. Filmen var övertygande och jag ska erkänna att jag själv spred den vidare. Dock möttes den av en hel del kritik, bland annat för att dess syfte påstods vara att underbygga stöd för amerikansk militär närvaro i Uganda (www.ur.se/Tema/Kallkritik-genomskada-mediebruset/Delningsfeber/Filmen-om-Kony).

De sociala mediernas stora genomslagskraft har medfört att företag och organisationer måste skapa sig en bättre bild av sina publics genom omvärldsbevakning. Ett av mina favoritexempel på utmärkt hantering av klagomål, och även fingertoppskänsla för sin omvärld, är den brittiska matvarukedjan Sainsbury’s briljanta Twitter-konversation med en kund där kunden till slut blir så nöjd att han benämner konversationen toppen av hans Twitter-karriär www.kullin.net/2014/01/world-class-response-by-sainsbury-on-twitter.

Vilma Louma-aho skriver i sitt paper, Is social media killing our theories?, intressant om bland annat bloggare och deras dilemma att vara objektiva när de får sin inkomst från företag som vill synas i bloggen. Ett aktuellt exempel på det är skådespelerskan Mia Skäringer som hamnade i hetluften efter ett debattinlägg i Aftonbladet där hon skrev att hon är trött på alla dieter och istället förespråkar vardagsmotion och god kosthållning. Senare kom det fram att Skäringer sponsrats av dryckesföretaget Proviva och att de stod bakom debattinlägget. Men som Skäringer senare kommenterade i GP: ”Provivalavida skrattar sig förmodligen lyckliga. Varumärket har ju nu tack vare alla sociala mediers enorma fokus synts precis överallt” (www.gp.se/kulturnoje/1.2323021-slutbloggat-pa-proviva-for-mia-skaringer).

Reflektionerna av Skäringers citat leder in på det så kända och omtvistade citatet ”all PR is good PR”. Men huruvida det stämmer eller ej lämnar jag åt ett annat blogginlägg.

Källförteckning

Annonser

One comment

  1. Maria Skalin · · Svara

    Bra och intressanta exempel du tar upp och resonerar kring. Bra kopplingar till källor. Bra med egna reflektioner och tankar, kopplat till källor. Resonera gärna lite kring skillnaden i att lyckas eller misslyckas. Bra! Skriv ut sidhänvisningar i dina källor där det går!
    (Du behöver inte komplettera denna uppgift utan ha med dig till kommande uppgifter).
    /Maria Skalin, ansvarig för diskussionsuppgifterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: