Den digitala evolutionen

I veckan som gått fyllde Facebook tio år. Grundaren Mark Zuckerbergs skapelse var banbrytande för det som idag sorteras in under paraplyet sociala medier (Svd.se).  Flera forskare (Louma-aho, Hinson och Wright) menar att det inte är helt enkelt att definiera exakt vad sociala medier är. Vilma Louma-aho delar upp begreppet i åtta olika kategorier som alla har gemensamt att de erbjuder möjligheten till social interaktion för ”the people formally known as the audience”, i relation till traditionella massmedier. Louma-aho menar att flera traditionella teorier inom masskommunikation blir föråldrade nu när vem som helst kan uttrycka sin åsikt i realtid och publiken sätter agendan (Louma-aho 2010:2-3).

Hinson och Wright (2010) visar i sin studie An analysis of new communications media use in public relations: Results of a five-year trend study hur ny teknologi och sociala medier kraftigt förändrat PR-branschen. Hela 85 procent av respondenterna i forskarnas studie anser att den nya kommunikationsteknologin har förändrat hur organisationer kommunicerar. Mer än två tredjedelar av Forbes Fortune 2000 företag använde sig av sociala medier år 2009. De som förstår och använder den nya digitala tekniken kommunicerar mer effektivt än de som inte gör det, menar Weber (i Hinson och Wright 2010:1-4).

Med digitala mediers intåg har det skett en maktförskjutning i samhället som organisationer måste ta hänsyn till, menar Brit Stakston (Stakston 2011:12). Medielandskapet har förändrats kraftigt bara under det senaste decenniet och Stakston tar så stora ord som ”samhällsrevolution” och ”evolution” i sin mun när hon talar om sociala medier. Alla har vi idag tillgång till en tryckpress via nätet till skillnad från Gutenbergs uppfinning på 1400-talet som endast kunde brukas av ett fåtal inflytelserika och välbeställda. (Stakston 2011:18).

PR-konsulter, marknadsförare och kommunikatörer har sedan de sociala mediernas intåg på webben fått en helt ny arena att ta hänsyn till. Arenan erbjuder hot men även möjligheter (Stakston 2011:13). Spridningen av budskap sker med vindens hastighet viralt. När Volvos reklamfilm med Zlatan släpptes klockan 20.10 på lördagskvällen den förste februari dröjde det knappt en timme förrän hashtagen #madebysweden diskuterades flitigt på sociala medier (Resume.se). Återstår att se hur Facebook får fira sitt 20 års jubileum.

Källförteckning

  • Hinson, M och Wright, D (2010) An analysis of new communications media use in public relations: Results of a five-year trend study, Public relations journal vol.4, No. 2, Public relations society of America.
  • Louma-aho, V (2010) Is social media killing our theories? Paper, University of Tampere, Finland.
  • Resume.se (2014) Tar Zverige med ztorm, http://www.resume.se/nyheter/reklam/2014/01/25/nu-ar-den-har, hämtad 2014-02-06.
  • Stakston, B (2011) Gilla! Dela engagemang, passion och idéer via sociala medier, Idealistas förlag.
  • Svd.se (2014) Tio år med Facebook, http://www.svd.se/naringsliv/tio-ar-med-facebook_8956836.svd, hämtad 2014-02-06.
Annonser

One comment

  1. Bra och lättsamt skrivet! Jättebra att du tar upp aktuella case kopplat till källor/teorierna, det gör det intressantare att läsa. Du belyser att det finns både hot och möjligheter med de sociala medierna, ta gärna upp exempel på både lyckade/mindre lyckade insatser. Intressant att få exempel på både och. Bra jobbat!
    Trevlig helg! /Maria Skalin, ansvarig för diskussionsuppgifterna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: